ΤΟ ΑΥΤΟ
ΣΤΙΒΕΝ ΚΙΝΓΚ
«Το Αυτό»
ή αλλιώς ο Προύστ συναντά τον Δράκουλα. Το βιβλίο αυτό το διάβασα το 2003 όταν
ήταν ακόμα ένα ενιαίο βιβλίο των 1100 σελίδων και το ξαναδιάβασα το 2025 που το
επανέκδοσαν σε δύο τόμους των 1750 σελίδων μαζί. Ανατρίχιαζα σε κάθε δεύτερη
παράγραφο από ευχαρίστηση. Το συμπέρασμα που έβγαλα ως ένα δωδεκάχρονο που
μόλις είχα διαβάσει σε καλοκαιρινές διακοπές ένα από τα πιο εμβληματικά έργα
του Κίνγκ, επιμένει. Ο φόβος έχει το πρόσωπο που του δίνουμε εμείς. Εμείς
επιλέγουμε αν θα δούμε τον κλόουν, τον λυκάνθρωπο ή την αράχνη κι αυτό το
προσομοιώνουμε και στην πραγματική ζωή. Όλοι οι φόβοι πάνω κάτω έχουν την ίδια
ρίζα, απλά εμείς τους ντύνουμε όπως θέλουμε και στην ουσία δεν πρέπει να αντιμετωπίσεις
την μούμια ή τον λεπρό ή το μάτι με τα απαίσια γλιστερά πλοκάμια από αγγεία
αλλά την ρίζα τους. Στο έργο τώρα, μια παρέα παιδιών -φυσικά, τι άλλο;-
καλείται να αντιμετωπίσει μια φονική
δύναμη στο μέρος όπου μεγαλώνουν. Η αφήγηση γίνεται όμως μέσω αναμνήσεων από τους
ενήλικους εαυτούς τους. (Να τη η επιρροή του Προυστ.) Οι αναμνήσεις αυτές έρχονται
σε κύματα καθώς οι ενήλικοι ήρωες γυρίζουν στον «τόπο του εγκλήματος» για να
αντιμετωπίσουν άλλη μια φορά το Αυτό. Ως
παιδιά το αντιμετώπισαν αλλά δεν το νικήσαν κι έτσι ορκίστηκαν να επιστρέψουν
αν το Αυτό επέστρεφε. Και επέστρεψε…. Φόνοι, βία, παρενόχληση, τέρατα, ομίχλη και
δυσωδία. (Να τος και ο Δράκουλας.) Ένα βιβλίο που τα έχει όλα και αν είσαι
λάτρης του τρόμου σίγουρα θα απολαύσεις την κάθε του λέξη.
Ένας συγγραφέας ή ένα βιβλίο που δαιμονοποίησε τους κλόουν και αφαίρεσε το μεγαλύτερο κομμάτι της κωμικής τους φύσης. Μετέτρεψε το μυστήριο πίσω από τη μάσκα σε τρόμο και φρίκη. Θα μου επιτρέψεις όμως να επισημάνω πως η αφήγηση μέσω αναμνήσεων ή αναδρομών του παρελθόντος ανάγεται στην αρχαία Ελλάδα και τους τραγικούς της όπως και τα φοβερά τέρατα τα οποία ποιητική αδεία χρησιμοποιούνται ως εργαλεία χάριν της αφήγησης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈνας συγγραφέας που απλά έγραψε πώς ότι φαίνεται αθώο δεν είναι κιόλας. Απομυθοποίησε την όψη κρατώντας την ουσία. Όσο για την αφήγηση μέσω αναμνήσεων ή αναδρομών, παρά την προέλευση της, είναι ένα "τρικ" που το βλέπεις σε πολλούς συγγραφείς.
ΔιαγραφήΈκανε τον γελωτοποιό δράκουλα και την παιδική χαρά το σπιτάκι του τρόμου! Πολύ στοχευμένη η ψυχολογική ανάλυση του φόβου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ γελωτοποιός είναι ο δράκουλας και η παιδική χαρά είναι μια ψευδαίσθηση που δημιουργεί, το θέμα είναι πώς ο καθένας διαλύει το όραμα κι αν τελικά βάζει στην θέση του τον δράκουλα ξανακάνοντάς τον γελωτοποιό. Σ' ευχαριστώ πολύ!
ΔιαγραφήΔύο φορές προσπάθησα να το διαβάσω και τα έφτυσα. Την δεύτερη φορά όταν επιχείρησα να το συνεχίσω από εκεί που το άφησα, κατάλαβα ότι είχα ξεχάσει ποιος είναι ποιος και τι είναι τι. Σ' ευχαριστώ που με την κριτική σου μου έδωσες την γενική ιδέα του βιβλίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕύχομαι κάποια στιγμή να διαβάσεις και το ίδιο το έργο και να δημιουργήσεις μια δική σου ολοκληρωμένη άποψη γι' αυτό.
ΔιαγραφήΗ πηγή της κλοουνοφοβίας. Όπως πάντα, η ταινία λέει πολύ λιγότερα από το βιβλίο. Συμφωνώ πως οι φόβοι και οι φοβίες μας προκαθορίζουν ορισμένες φορές τη ζωή και το μέλλον μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών που βασίζονται σε βιβλία δεν ανταποκρίνεται στο μεγαλείο του γραπτού λόγου. Αλλά, στην συγκεκριμένη περίπτωση και οι τρεις ταινίες που έχουν βγει (1990, 2017, 2019) ήταν αρκετά πιστές στο έργο και πολύ καλές στην μεταφορά τους στον κινηματογράφο! Bonus για πολύ καλές ταινίες από βιβλία του Στίβεν Κίνγκ το "πράσινο μίλι" και το "τελευταία έξοδος/Ρίτα Χεΐγουωρθ"
Διαγραφή